onsdag 30 december 2009

World library of Folk and Primitive music

-
Så damp den äntligen ner i brevlådan, efter ett mödosamt letande hittade jag lite av Alain Danielous inspelade Indienmaterial på traditionalcrossroads.com en skandal att UNESCO inte återpublicerar resten av grejerna men dem är väl upptagna med viktigare Äeuropeisk "kulturbevaring" inte obskyra indiska ragas. I vilket fall, skivan består av 18 vitt skilda låtar inspelade från Indiens alla 4 hörn och indelade i 4 generella kategorier (egentligen överlappande) vilka är som följer;

I.Archaic survivals
II.Religious and devotional
III.Instrumental classical, light classical, and folk.
IV.Drama

Till en början var jag orolig att jag inte skulle uppskatta materialet utan mer sitta och tvinga i mig musiken med nån slags fisförnäm kolonial avantgarde känslighet etc , även fast jag visste iförväg efter att ha läst Danielous "Music and the power of sound" att det varken rörde sig om Bollywood eller Dr Bombay...
Men alla mina föreliggande tvivel var obefogade, för jag blev nämligen riktigt tagen av musiken , klar, rytmisk, brokig, jordnära, transcendent ett samsurium av essentiella trevligheter sprang ut ur etern in i öronskivorna. Den största förvåningen blev när spår fyra började dundra i hörlurarna, då jag för en stund trodde att jag lyssnade på en remix av Coils "Black Antlers (Where's Your Child?)" men det kan förstås vara en exklusiv missuppfattning från mina öron, i vilket fall är det den bästa låten på skivan och jag la därför upp den på tuben, här;
http://www.youtube.com/watch?v=sMd6NKN7RA4

Från texthäftet " The Ahir dances, archaic in style and erotic in content,are danced only by men or boys; they are so vigorous that from time to time a new dancer must come to replace a tired performer."

Rekommenderas starkt för alla orientofiler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar